Particulier Nieuws
We kunnen weer op reis. Doe het goed verzekerd!
Niemand weet precies hoe het coronavirus zich tijdens de zomermaanden zal gedragen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken voorziet alle landen van kleurcodes en die hebben effect op de dekking van je reisverzekering. De kleurcodes kunnen veranderen, net voor of tijdens jouw vakantie. Houd ze dus in de gaten.
Code groen
Bij deze code is er niets aan de hand. Het gebied is veilig en je reisverzekering kent geen bijzondere restricties.
Code geel
Als je naar een gebied gaat met een geel reisadvies, dan biedt je reisverzekering gewoon dekking voor de zaken waarvoor je normaal ook verzekerd bent. Maar je moet wel opletten. Wanneer het aantal besmettingen toeneemt en het reisadvies van de overheid springt op oranje, dan verwacht je verzekeraar dat je het gebied zo snel mogelijk verlaat.
Als je geen actie onderneemt, dan loop je kans dat je niet meer gedekt bent door je reisverzekering. Neem daarom altijd contact op met je reisverzekeraar als je van mening bent dat je het gebied niet op een veilige manier kunt verlaten.
Code oranje of rood
Als je naar een gebied gaat met een oranje of rood reisadvies, dan is er doorgaans geen dekking als het om (corona gerelateerde) schades gaat. Het idee daarachter is dat je dit had kunnen weten. Het verschilt per reisverzekeraar of overige risico’s die niets met corona te maken hebben, zoals diefstal van bagage, wél gedekt zijn. Vaak staat dit vermeld op een pagina met veelgestelde vragen op de website van de verzekeraar. Kom je er niet uit, vraag het een van onze medewerkers .
Auto uitlenen? Hier moet je op letten!
Een vriend vraagt of hij je auto mag lenen voor een weekendje weg. De buurvrouw heeft een lekke band en met spoed jouw auto nodig. Of een van de kinderen wil graag de gezinsauto meenemen om naar een feestje te rijden. Weet jij hoe ze dan verzekerd zijn?
Een kwart van de mensen die hun auto weleens uitlenen denkt dat degene die de auto leent verzekerd moet zijn. Maar dat is niet zo. In geval van een schade is het de verzekering van de uitlener, die de schade dekt. De autoverzekering is namelijk gekoppeld aan je kenteken. Wel moet de gastbestuurder (uiteraard!) bevoegd zijn om te rijden: een rijbewijs hebben dus. En ook moet jij toestemming hebben gegeven voor het gebruik van je auto.
Schadevrije jaren
Een eventuele schade wordt dus gedekt door jouw autoverzekering, maar de terugval in schadevrije jaren niet! Uit een analyse van vergelijker Pricewise blijkt dat Nederlandse autobezitters gemiddeld zeven schadevrije jaren hebben. Bij een gemiddelde premie van 540 euro per jaar met zeven schadevrije jaren loopt de extra premie door een terugval op tot wel 290 euro per jaar.
Het kan dan voordeliger zijn om de schade zelf te betalen. Je kunt daarover afspraken maken met degene die je auto leent. Datzelfde geldt voor verkeersboetes: ook die zullen op jouw deurmat vallen. Maak er afspraken over.
Polderblindheid
Polderblindheid ontstaat door afwezigheid van prikkels die er voor zorgen dat je alert blijft tijdens het rijden. Saaie rechte wegen en een eentonig landschap kunnen er voor zorgen dat je als bestuurder minder snel reageert op onverwachte gebeurtenissen in het verkeer met als gevolg soms hele nare ongevallen, regelmatig met letsel tot gevolg. De wegen waarop dit vaak voorkomt zijn de Nederlandse polderwegen. Vandaar ook de naam ‘polderblindheid’.
Voorkom onderverzekering en check je opstalverzekering
Veel Nederlanders besteden meer aandacht aan hun autoverzekering dan aan de belangrijkste verzekering voor hun woonhuis: de opstalverzekering. Deze wordt vaak in combinatie met een inboedelverzekering afgesloten en keert uit bij brand, storm en inbraak.
Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat veel huiseigenaren de verzekering afsluiten maar er vervolgens amper nog naar omkijken. Ze weten vaak niet wat wel en niet onder de dekking valt. Dat is opmerkelijk omdat het in geval van een schade om forse bedragen kan gaan.
Elektrische voertuigen
De wens om steeds meer duurzaam te ondernemen en de ontwikkelingen in de auto-industrie zorgen ervoor dat, met op dit moment ongeveer 160.000 elektrische voertuigen in Nederland, het aandeel geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven voertuigen in het dagelijks verkeer snel toeneemt. Tel daar nog het snel groeiende aantal elektrische scooters, motoren, bestelauto’s en dergelijke bij op en het wordt duidelijk dat wij serieus rekening moeten houden met deze voertuigen.
Accu’s en batterijen vergroten kans op woningbrand
Televisies, smartphones, spelcomputers, elektrische fietsen… wist je dat er in een gemiddeld huishouden meer dan 110 batterijen en accu’s liggen? Waar veel mensen niet over nadenken is dat dit ook risico’s met zich meebrengt.
Verzekeringsfraude plegen heeft langdurig staartje
Wie fraude pleegt (of daartoe een poging doet) met zijn verzekeringen, kan daar nog een tijd last van houden. De fraudepleger kan namelijk worden opgenomen in een register dat ook andere financieel dienstverleners kunnen raadplegen. Dat kan problemen geven bij het afsluiten van toekomstige verzekeringen.
Fraude met verzekeringen komt heel vaak voor: in 2019 ontdekten verzekeraars 22.376 fraudezaken en ze voorkwamen daarmee 96 miljoen euro aan onterechte uitkeringen.
Ga veilig de weg op in de lente
Langzamerhand wordt de wereld om ons heen weer groen.
Vanaf half mei neemt de kans op (nacht)vorst weer af en gaan de temperaturen overdag weer omhoog. Het is langer licht, maar de zon staat nog gevaarlijk laag.
Hieronder geven wij u enkele tips om de veiligheid te verhogen:
Waarom is mijn autoverzekering niet goedkoper in coronatijd?
Uit onderzoek blijkt dat de maandpremies voor autoverzekeringen niet goedkoper werden in coronajaar 2020. Dat had je misschien wél verwacht omdat het aantal aanrijdingen en schades is afgenomen. Desondanks kan het lonen om weer eens naar je autoverzekering te kijken.
Schone lei-regeling voor ex-kankerpatiënten, hoe werkt het?
Sinds 1 januari 2021 geldt een nieuwe regeling voor genezen kankerpatiënten die een overlijdensrisicoverzekering of een uitvaartverzekering willen afsluiten. Zij hebben recht op een schone lei. Goed nieuws! Houd er wel rekening mee dat, hoewel elke verzekeraar verplicht is om aan de regeling mee te doen, de voorwaarden per verzekeraar van elkaar verschillen.
Voor ex-kankerpatiënten was het tot voor kort niet eenvoudig om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Als het wel lukte, werd vaak een hogere premie gevraagd. Ex-patiënten werden zo behoorlijk beperkt in de mogelijkheden hun leven weer op te bouwen.
Meer...
Extra belastingvrij schenken in 2021
In het jaar 2021 kun je extra schenken aan je kinderen én aan andere mensen in je omgeving. De schenkingsvrijstelling is dit jaar tijdelijk met duizend euro verhoogd. Die verhoging is bedoeld om mensen die het nodig hebben een extra steuntje in de rug te kunnen geven.
Rookmelders verplicht in iedere woning vanaf 2022
Coronamaatregelen en de gevolgen voor u als klant
Het kan u niet ontgaan zijn. De nieuwe maatregelen ingaande die genomen zijn om een snelle verspreiding van het Corona-virus (Covid-19) tegen te gaan, zijn behoorlijk ingrijpend.
Timmermans Verzekeringen BV is nog "gewoon" geopend en samen met onze medewerkers blijven wij u van dienst.
Belangrijke zaken daarbij zijn het regelmatig handenwassen door de aanwezige medewerkers, het hanteren van 1,5 meter afstand tussen de klanten/bezoekers en de mondkapjesverplichting voor bezoekers.
Wat merkt u daar als klant van?
Hebt u gezondheidsklachten?
Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact op via 0162-427528. Dan zal in overleg met u gekeken worden naar de mogelijkheden die er zijn. Ook als u twijfelt verzoek ik u contact op te nemen. Soms is het ook mogelijk om telefonisch of via een video-gesprek contact te hebben.
Bent u onlangs in een gebied geweest waar code oranje of rood voor geldt?
Neem dan contact op met mijn kantoor en verplaats uw afspraak als uw afspraak binnen een periode van 11 dagen na terugkomst uit een dergelijk gebied valt.
Wie is waar welkom?
Alleen als u vooraf een afspraak hebt gemaakt bent u welkom op ons kantoor.
- Bent u zelf slecht ter been en/of hebt u iemand die u komt brengen? Beperk dat dan ook tot maximaal één persoon die met u meekomt. Let wel: diegene mag niet aanwezig zijn bij het gesprek met onze medewerker(s)
- Derhalve verzoeken wij ook iedereen om niet naar ons kantoor te komen als het niet echt nodig is.
- Leveranciers kunnen, tenzij er vooraf andere afspraken zijn gemaakt, hun bestelling plaatsen in de entreehal op de begane grond.
- Onaangekondigd/spontaan bezoek kan zich in de entreehal melden via de deurbel. Op dat moment zal gekeken worden of u toegelaten kan worden tot ons kantoor of dat er een afspraak gemaakt moet worden. ( thans 1 spreekkamer beschikbaar om de richtlijn van het RIVM te volgen voor u en onze medewerkers )
Aanmelden bij toegangsdeur
De toegangsdeur in de hal is gesloten. U kunt zich melden via de deurbel. Als u een afspraak hebt, zal de deur op afstand geopend worden.
Bij het melden bij onze balie blijft u op gepaste afstand van onze medewerkers.
Om te voorkomen dat de medewerkers op een kortere afstand dan 1,5 meter van u moeten komen, kunnen wij u op dit moment geen koffie of thee aanbieden als u op bezoek komt.
Handen schudden, afstand houden en mondkapje verplicht
- Aan bezoekers van het kantoor zal geen hand gegeven worden. Ook wordt verzocht om 1,5 meter afstand te houden.
- In de wachtruimte en bij de receptie stellen wij het gebruik van een mondkapje verplicht. Het mondkapje neemt u na afloop van uw bezoek mee.
- Ook zullen de stoelen aan de tafel in de spreekkamer verder uit elkaar staan. Het verzoek is om de ruimte tussen de stoelen te respecteren.
- Om ervoor te zorgen dat medewerkers ook zo veel mogelijk afstand kunnen houden, zal er geen koffie of thee aangeboden worden.
- Dat gebeurt niet om onbeschoft te zijn, maar uit bescherming van de andere, soms oudere of zwakkere, klanten.
Bereikbaarheid
Een deel van de medewerkers werkt wellicht (meer) thuis dan voorheen. De thuiswerkende medewerkers hebben alle faciliteiten tot hun beschikking en zijn in beginsel ook telefonisch bereikbaar. Het kan echter zijn dat de medewerker die u wilt spreken niet op kantoor aanwezig is en telefonisch niet bereikbaar is. Uiteraard zal dan een bericht achtergelaten worden en zal contact met u gezocht worden.
Contante betaling
Contante betalingen worden op dit moment niet aangenomen. Een betaling kan óf vooraf per bankoverschrijving.
Laatste stand van zaken
Op dit deel van de website zal de laatste stand van zaken worden geplaatst. Ik raad u aan om deze site in de gaten te houden. Ook via de social media kanalen zullen wijzigen worden gecommuniceerd.
Wij hopen op uw begrip voor het eventuele ongemak en u snel weer met open deuren en koffie of thee te kunnen ontvangen.
Een aanrijding? Breng goed de situatie in kaart!
Een aanrijding is vervelend, maar helemaal wanneer er geharrewar ontstaat over de precieze toedracht. Soms wordt zo’n zaak tot aan het Gerechtshof uitgevochten. Het is belangrijk om ondanks de ‘schrik’ van de aanrijding altijd heel goed de situatie en omstandigheden in kaart te brengen.
In een recente rechtszaak ging het om een aanrijding tussen een Mercedes bestelbus met aanhanger en een Suzuki personenauto. De Suzuki stond geparkeerd in een diagonaal parkeervak aan de linkerzijde van de rijbaan. In de straat geldt eenrichtingsverkeer. De Mercedes met aanhanger reed in de verboden rijrichting. De Suzuki wilde uit parkeren. De voorzijde van de aanhanger kwam in botsing met de rechter achterzijde van de Suzuki.
Wisselende verklaringen
De bestuurder van de Suzuki heeft wisselende verklaringen afgelegd. Ze heeft gesteld dat zij achteruit wilde gaan rijden, maar nog stilstond in het parkeervak, maar later heeft ze ook verklaard dat ze al reed. Volgens haar heeft de aanhanger haar auto geraakt omdat deze is gaan slingeren doordat de Mercedes te hard over een verkeersdrempel reed. De bestuurder van de Mercedes ziet het anders: de oorzaak van de botsing is dat de Suzuki achteruit uit het parkeervak reed, zonder voorrang te verlenen.
Voorrangsregel
De zaak komt voor de rechtbank. Volgens de rechtbank heeft de Suzuki-bestuurder onvoldoende bewezen dat zij nog stilstond in het parkeervak toen de botsing plaatsvond. De rechtbank gaat dan uit van de bekende voorrangsregel: “Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals (…) achteruitrijden (…) moeten het overige verkeer voor laten gaan.” Dat is een absolute regel, zegt de rechtbank en het maakt dan voor de schuldvraag niet uit dat de Mercedes tegen de toegestane rijrichting in reed.
Rapport experts
De Suzuki-bestuurder laat het er niet bij zitten en gaat in hoger beroep. Daar krijgt ze deels gelijk. Ook het Hof concludeert dat de vrouw al reed, rapporten van diverse ingeschakelde experts wijzen daarop. Zij moest dus voorrang verlenen. Maar het Hof vindt wel dat de Mercedesbestuurder ook iets te verwijten valt: door tegen het verkeer in te rijden heeft hij de kans op een ongeval verhoogd. Het Hof vindt daarom dat de helft van de schade van de Suzukibestuurder moet worden vergoed.
Let bij een aanrijding op de volgende zaken:
-
Maak een situatieschetsje.
-
Noteer gegevens van omstanders (naam, telefoonnummer en eventueel kenteken).
-
Neem foto’s van de schade en de situatie als geheel, maar bijvoorbeeld ook van slipsporen, eventueel glas of brokstukken.
-
Erken geen aansprakelijkheid, ga niet in discussie over de schuldvraag.
-
Stem er niet mee in om de schade onderling meteen te regelen.
-
Vul samen met de andere partij een Europees schadeformulier dan wel schade-app in. Onderteken dit alleen wanneer je het eens bent met wat er is ingevuld.
-
Meld de schade bij onze eigen schadeafdeling Henriette, Joost en Manon begeleiden de verdere afhandeling van de schade voor u
-
Schakel bij ernstiger schades de politie in.
-
-
Adres
Mathildastraat 48
4901 HC Oosterhout
Nederland0162-427528
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Ma – Vr: 08:30 – 17:00
-