Zakelijk Nieuws
Ontdek snel hoe gevoelig jouw bedrijf is voor een cyberaanval
De online inventarisatie (elf vragen, zo gebeurd) bestaat uit vragen over de omvang van het bedrijf, het type (klant)gegevens waar het bedrijf over beschikt, de toegang die medewerkers en derden hebben, enzovoort. Daar rolt een bepaalde risicoklasse uit en meteen ook een aantal maatregelen die bij die klasse minimaal van toepassing zijn. Als ondernemer kan je daar meteen mee aan de slag.
Gebrek aan kennis
De indeling in risicoklassen is ontwikkeld door onder anderen MKB-Nederland, VNO-NCW en het Verbond van Verzekeraars. Zij signaleren dat bij veel ondernemers de kennis ontbreekt om de digitale beveiliging goed op orde te brengen. Voor de ondernemer is het een lastig risico om te managen: waar een risico op inbraak doorgaans goed wordt afgedekt, is de digitale inbraak een complexer verhaal.
Slachtoffer
Risico’s in kaart brengen en maatregelen treffen is echter geen overbodige luxe. Uit onderzoek blijkt dat in 2019 maar liefst 22 procent van de mkb’ers het slachtoffer werd van cybercriminaliteit. En experts vermoeden dat het werkelijke getal nog hoger ligt omdat uit schaamte niet iedereen aangifte doet.
In de puree
Slachtoffer worden van cybercriminaliteit is ontzettend vervelend en ingrijpend. Computers zijn geblokkeerd, de volledige klantenhistorie kan zijn verdwenen en niemand kan meer bij de planning. Ook kunnen digitale producten verloren gaan, maar ook operationele processen stilvallen doordat online aangestuurde productielijnen niet meer werken. En dan hebben we het nog niet over de imagoschade. Bedrijven die dit overkomt kunnen volledig plat komen te liggen, met soms een faillissement tot gevolg.
Meer weten? neem contact op met een van onze adviseurs. Een verzekering kan bijvoorbeeld handig zijn, maar misschien heb je meer aan een preventie-abonnement of een combinatie van beide.
Goede preventie houdt cyberverzekering betaalbaar
Wanneer bedrijven hun cybersecurity niet beter op orde krijgen, dan kan het maar zo zijn dat de premies van cyberverzekeringen onbetaalbaar worden. Die voorspelling wordt gedaan door experts in de verzekeringsmarkt. Hoe pak je dat als ondernemer het beste aan?
Wat als de verzekeraar niet gelooft in je geschil?
Veel consumenten hebben een rechtsbijstandverzekering. Mochten ze in een geschil terechtkomen, dan zijn ze op die manier verzekerd van juridische bijstand. Maar wat wanneer de verzekeraar geen geloof heeft in de goede afloop van jouw zaak? Daar is een regeling voor.
Een rechtsbijstandverzekering kan van pas komen in tal van geschillen. Bijvoorbeeld een conflict op je werk over een ontslagvergoeding, een ruzie met de buren over de erfgrens of een geschil met de huurbaas over achterstallig onderhoud.
De verzekeraar behartigt in zo’n geval jouw belangen en probeert de zaak tot een goed einde te brengen. Het kan echter voorkomen dat de verzekeraar het voortzetten van de zaak kansloos vindt, terwijl jij door wilt strijden.
Second opinion
Voor die gevallen bestaat er een ‘geschillenregeling’ die echter niet bij iedereen bekend is. Die regeling staat in de voorwaarden van alle rechtsbijstandsverzekeraars en schrijft voor dat een derde persoon (vaak een advocaat) op kosten van de verzekeraar een advies uitbrengt over het al dan niet voortzetten van de zaak. Een soort second opinion dus. Als de advocaat die de second opinion uitvoert, het met jou eens is, dan is de verzekeraar verplicht de zaak voort te zetten.
Wanneer je het met de second opinion oneens bent, kun je de stap zetten naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Daar zal dan beoordeeld worden of het oordeel van de advocaat op een goede manier tot stand is gekomen. Ook kun je besluiten om je zaak toch door te zetten, met een andere advocaat die je zelf betaalt. Soms staat in de voorwaarden opgenomen dat wanneer je dan tóch gelijk krijgt de rechtsbijstandsverzekeraar alsnog een bedrag zal uitkeren.
Bestaand conflict
Het komt ook voor dat de verzekeraar de behandeling van een geschil al op voorhand afwijst. Dat heeft er vaak mee te maken dat het geschil al liep toen de verzekering werd afgesloten. Je ziet bijvoorbeeld een ontslag aankomen en sluit dan snel een rechtsbijstandverzekering af. In zo’n geval mag de verzekeraar terecht beslissen om jouw zaak niet op te pakken. Een aantal rechtsbijstandsverzekeraars biedt voor die gevallen wel een andere route aan, bijvoorbeeld een vast bedrag per juridische oplossing.
Corona doet mensen nadenken over later
Wat als je partner overlijdt? Bijna de helft van de mensen heeft niet helder wat de financiële gevolgen zijn van dat scenario. Veel mensen zijn er wél meer over gaan nadenken sinds de coronacrisis.
Uit onderzoek onder Nederlandse stellen met een eigen woning is gebleken dat het overgrote deel van hen een overlijdensrisicoverzekering (ORV) heeft. Maar vaak weten ze niet precies wat die verzekering dekt en hoe de financiële situatie na het wegvallen van de partner zal zijn. Een aantal van de ondervraagden gaf aan door corona meer te zijn gaan nadenken over de situatie bij overlijden en een aantal overweegt ook om het verzekerde bedrag te verhogen.
Gratis juridisch consult voor ondernemers bij DAS
Samen met Rechtsbijstand-verzekeraar DAS nodigen wij u graag uit voor de
Vraag het DAS-dag op zaterdag 10 april. Op deze dag bieden wij u, als ondernemer,
de mogelijkheid om gratis juridisch advies in te winnen.
De coronacrisis brengt veel onzekerheid met zich mee en dat zorgt voor diverse juridische vragen bij ondernemers. Laat u zich daarom juist nu vrijblijvend adviseren
Cybercrime voorkomen
10 tips om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van internetcriminelen
Om cybercrime te voorkomen moet de digitale veiligheid sterk verbeterd worden. Wat kun jij doen om de kans op deze vorm van criminaliteit te minimaliseren? Hierbij geven wij je enkele tips:
- Zorg voor goede antivirus software
Door middel van goede antivirus software identificeer je op tijd een virus en kun je erger voorkomen. - Installeer regelmatig software-updates
Is er een software-update beschikbaar? Installeer deze dan direct. Door gaten in de oude software is het voor internetcriminelen soms makkelijk toe te slaan. - Gebruik sterke wachtwoorden
Kies voor sterke wachtwoorden: dit maakt het voor criminelen een stuk moeilijker om in te breken. Sterke wachtwoorden bestaan uit letters, hoofdletters, cijfers en leestekens. Gebruik daarnaast niet voor iedere website hetzelfde wachtwoord, maar varieer hierin. Indien internetcriminelen je wachtwoord achterhalen, krijgen ze hierdoor niet direct toegang tot al je accounts. - Open geen berichten en bestanden van verdachte afzenders
Controleer altijd de afzender van de e-mail die je opent. Is dit een onbekend e-mailadres? Ziet de afzender er verdacht uit? Open de e-mail dan niet. - Klik niet zomaar op vreemde links
Virussen worden vaak verspreid door middel van links. Ontvang jij ongewenste e-mail met een link daarin? Open de link dan niet en verwijder de e-mail. Open nooit ongevraagde bijlages. - Controleer altijd de URL en het certificaat
Een slotje voor de URL toont aan of het een SSL beveiligde website is. Dan weet je zeker dat je een veilige website bezoekt. - Maak een back-up
Drie extra tips voor bedrijven en organisaties
Ga met zonnepanelen niet over één nacht ijs!
Zonnepanelen op je bedrijfspand kan een goed idee zijn. Maar laat ze niet plaatsen voordat je hebt overlegd over de verzekering. Er worden bepaalde eisen gesteld aan installatie en preventie. Heb je al zonnepanelen? Ook dan is het verstandig om te controleren of je aan alle eisen voldoet!
8 nieuwe wetten in 2021 voor MKB
- Baan gerelateerde Investeringskorting (BIK)
Om werkgevers te helpen toch te investeren in (en na) coronatijd is er vanaf 2021 de Baan gerelateerde Investeringskorting (BIK).
Als je een investering doet, zoals de aankoop van een nieuwe machine, zonnepanelen of een elektrische bestelauto, krijg je korting die je kunt verrekenen met je loonheffingen.
Korting op je investering
De korting is:
- 3 procent bij investeringen tot 5 miljoen euro per kalenderjaar.
- 2,44 procent bij investeringen boven 5 miljoen euro per kalenderjaar.
Het moet gaan om minimaal 1.500 euro per bedrijfsmiddel en 20.000 euro per aanvraag. De investeringskorting geldt alleen voor nieuwe investeringen in bedrijfsmiddelen waarvan de investeringsverplichting is aangegaan op of na 1 oktober 2020.
Je moet de investeringen tussen 1 januari 2021 en 31 december 2022 helemaal hebben betaald en binnen 6 maanden na betaling ook gebruiken.
NOW 3.0 Veranderingen per 01 oktober 2020
NOW 3.0
Ook na 1 oktober 2020 kunnen getroffen werkgevers gebruikmaken van de steun van de overheid: NOW 3.0.
Tot 1 juli 2021 kunt u compensatie krijgen zodat u het loon van uw werknemers kunt doorbetalen.
De maximale vergoeding van de loonsom blijft negentig procent, maar daarvan gaat tien procentpunt naar scholing.
- In het eerste tijdvak geldt de regeling voor alle werkgevers met een (verwacht) omzetverlies van ten minste 20%, als zij verder ook aan de voorwaarden voldoen.
- Vanaf het tweede tijdvak, vanaf januari 2021, wordt dit verhoogd naar 30%.
- De steun over 9 maanden kent een geleidelijke afbouw van vergoedingspercentages: van 80%, naar 70%, naar 60%.
- Tegenover de afbouw van de vergoeding, bestaat de mogelijkheid om de loonsom geleidelijk te laten dalen met 10%, 15% en 20% zonder dat dit ten koste gaat van de subsidie.
- De korting die in de NOW 2.0 wordt toegepast op het moment dat er sprake is van bedrijfseconomisch ontslag wordt losgelaten.
- Het maximaal te vergoeden loon per werknemer zal in het derde tijdvak (april, mei, juni 2021) worden verlaagd naar maximaal 1x het dagloon.
Noodfonds NOW en Werktijdverkorting, wat is het verschil?
Voor de coronacrisis kon u een beroep doen op werktijdverkorting. U kon dan compensatie krijgen voor de uren die uw werknemers niet konden werken door een uitzonderlijke situatie.
Door de enorme vraag naar Werktijdverkorting werd deze vervangen door het noodfonds NOW, dat meer is toegespitst op de gevolgen van het coronavirus. Het noodfonds NOW is een tijdelijke voorziening.
Hoe voorkom ik brandschade in mijn onderneming?
Brandschade voorkomen
Voorkomen is beter dan genezen
De risico’s op en mogelijke gevolgen van brandschade zijn voor alle ondernemers verschillend. Zo heeft de vuurwerkspecialist een ander risicoprofiel dan de leverancier van mineraalwater. Type werkzaamheden en locatie hebben dan ook grote invloed op de eisen die de verzekeraar aan uw onderneming stelt.
Brandschade voorkomen doe je in de eerste plaats door de checks te doen die bij uw bedrijfsverzekeringen horen.
Check, check, double check
In de polisvoorwaarden en clausules staat vermeld hoe vaak u een controle moet uitvoeren op brandblussers, alarminstallatie en elektrische installatie. Controleert u niet volgens deze voorwaarden, dan bent u in geval van schade niet verzekerd. Hetzelfde kan gelden voor bijvoorbeeld de opslag en afvoer van afval, dat te dicht bij de gevel van uw bedrijfspand staat.
Hoewel niet uitputtend en niet op elk bedrijf van toepassing, is er een aantal checks ter voorkoming van brand en brandschade.
- Check de alarminstallaties en hoe vaak u een controle moet uitvoeren van de verzekeraar
- Check de geldigheid van het certificaat van uw alarminstallatie
- Check de brandblussers en hoe vaak u een controle moet uitvoeren van de verzekeraar
- Laat de kwaliteit van de elektrische installatie checken door een erkend installateur (let daarbij op de gestelde norm)
- Check de opslag en afvoer van afval (hoeveel meter van de gevel dient brandbaar afval minimaal opgeslagen te worden?)
- Ruim spullen op, gebruik metalen afvalcontainers, voorkom brandstichting, voorkom ophopingen van kabels en stekkerdozen, gebruik vlamdovende afvalbakken en asbakken in rookruimtes… Check?
- Check… iedere dag!
Daarbij is het van belang dat....
- U bent alleen verzekerd voor de bedrijfsactiviteiten die op de polis staan, voor activiteiten die niet onder de bedrijfsomschrijving vallen ben je niet verzekerd.
- Denk er ook aan dat al uw bedrijven op uw polissen vermeld staan.
Meer...
Cybercrime staat u hier wel eens bij stil ?
Omdat steeds meer medewerkers thuiswerken en van hun (prive)computer en internet afhankelijk zijn, voeren criminelen meer phishing- en malwareaanvallen uit. Daarmee proberen zij gevoelige informatie van gebruikers buit te maken. Die aanvallen werden volgens Europol tijdens het hoogtepunt van het covid-19 virus snel geraffineerder en complexer.
Bij aanvallen met gijzelsoftware, ook wel ransomware genoemd, slaan criminelen sneller toe. Er zit minder tijd tussen de besmetting van de computer van slachtoffers met de schadelijke software en de activatie ervan.
Bedrijven zijn zich gelukkig steeds meer bewust van de digitale gevaren die zij lopen en de impact die hacking, cyberafpersing en ransomware kunnen hebben op hun organisatie. Het gevolg is dat er extra maatregelen worden genomen om vormen van cybercrime te voorkomen. Goed nieuws, want hierdoor daalt het aantal ICT-veiligheidsincidenten door een aanval van buitenaf.
Het aantal door bedrijven genomen cybersecuritymaatregelen neemt steeds verder toe. Het installeren van antivirussoftware, gebruik van sterke wachtwoorden en het opslaan van gegevens op een andere fysieke locatie zijn de meest gebruikte securitymaatregelen. Met name grote bedrijven doen er steeds meer aan om te voorkomen dat hun bedrijf aangevallen wordt, maar ook middelgrote bedrijven maken een inhaalslag.
Wat kunt u doen om een cyberaanval te voorkomen?
Om de digitale gevaren te minimaliseren is het belangrijk om de digitale veiligheid te vergroten. Hoe doet u dit? We zetten tien tips voor u op een rij :
- Zorg voor goede antivirussoftware
- Installeer regelmatig software-updates
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Open geen berichten en bestanden van verdachte afzenders
- Klik niet zomaar op vreemde links
- Controleer altijd de URL en het certificaat van een website
- Maak een back-up van je bestanden
- Bespreek de risico’s met jouw personeel
- Betaal geen losgeld
- Denk na over een mogelijke cybercrimeverzekering
- Is de netwerkverbinding voldoende beveiligd, of moet u overschakelen op een VPN (virtual private network)?
Zo’n VPN-verbinding versleutelt je internetverkeer, om te voorkomen dat buitenstaanders zomaar toegang kunnen krijgen tot de informatie die u verstuurt of ontvangt. - Stel richtlijnen op voor de beveiliging en overdracht van informatie. Denk bijvoorbeeld aan de privacywetgeving omtrent gegevens van klanten; die kun je niet zomaar thuis op een privélaptop opslaan. En ga prudent om met de informatie die je anders dan normaal nu opeens bespreekt in groepsapps en videochats.
Zonnepanelen op je bedrijfspand? Denk eerst aan je verzekering
Heb je een bedrijfspand en wil je in het kader van duurzaamheid zonnepanelen op het dak aanbrengen? Mooi plan, maar ga eerst even langs je financieel adviseur. Wanneer de panelen eenmaal liggen, maar niet aan de voorwaarden van de verzekeraar voldoen, loop je de kans met een onverzekerd pand te blijven zitten.
In het kader van duurzaam ondernemerschap kiezen veel bedrijven voor energiebesparende maatregelen. Misschien denk jij er ook over na. Zonnepanelen kunnen een interessante investering zijn; ons land kent veel subsidieregelingen en er is vaak een mooie besparing te realiseren.
Hoge premie
Zonnepanelen zijn de laatste jaren echter ook steeds vaker de oorzaak van brand. Steeds meer Nederlandse verzekeraars willen een bedrijfspand met zonnepanelen daardoor niet verzekeren. Of ze willen het alleen doen tegen een hoge premie of tegen voorwaarden die kostbaar zijn om uit te voeren. Dan gaat het bijvoorbeeld om het aanbrengen van brandwerende dakisolatie. Maar wanneer je als ondernemer eerst een kostbare vervangingsoperatie moet uitvoeren, dan komt de terugverdientijd van de zonnepanelen wel erg ver weg te liggen.
Eisen en voorwaarden
Ook kan het zijn dat de verzekeraar eisen stelt aan constructieberekeningen of verlangt dat er met bepaalde installateurs moet worden samengewerkt. Wordt niet aan die voorwaarden voldaan, dan kan de verzekeraar besluiten om geen dekking te verlenen, de verzekering te weigeren of zelfs op te zeggen.
Als ondernemer doe je er verstandig aan niet alvast te starten met zonnepanelen en pas dan je financieel adviseur in te lichten. Je loopt het risico dat de verzekeraar de verzekering opzegt en je met een onverzekerd pand zit. Die situatie wil je niet. Wanneer je in een vroegtijdig stadium informeert naar de eisen en voorwaarden welke uw verzekeraar stelt, kunt u voor uw situatie de juiste rekensom en de juiste afweging maken.
Belangrijkste kwetsbaarheden bij installaties met zonnepanelen
• Defecte cellen in de panelen raken oververhit.
• Zeer brandbare dakisolatie aanwezig onder zonnepanelen
• Kabels en stekkers zijn slecht op elkaar aangesloten. Hierdoor kan er een vlamboog ontstaan. Dat is een gloeiend heter vuurbal van meer dan 1000 graden Celsius.
• De omvormer raakt oververhit. Een omvormer maakt van de zonnestroom gewone wisselstroom. Dat apparaat staat in huis en raakt oververhit bij een verkeerde installatie of slecht onderhoud.
De verplichte AOV, hoe zit het ook alweer?
Misschien is het alweer een beetje weggezakt, maar in het pensioenakkoord is vorig jaar besloten dat er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor zzp’ers komt. Nu zijn er echter weer nieuwe bezwaren opgeworpen. Hoe zit het en welke mogelijkheden zijn er?
Waarom is er in het Pensioenakkoord ook alweer over arbeidsongeschiktheid gesproken?
Deze vraag is door veel zzp-organisaties gesteld. Het is toch een pensioenakkoord? Er was in eerste instantie sprake van een verplichting om pensioen op te bouwen voor zzp’ers. Daar is het niet van gekomen. Wel wilden de opstellers van het akkoord iets doen aan de kwetsbaarheid van een grote groep onverzekerde zelfstandig ondernemers: dat werd een verplichte aov.
Hoe moet die er uit zien?
Er is in maart 2020 een plan gepresenteerd door de Stichting van de Arbeid. De premie hangt af van de keuze voor een korter of langer eigen risico. Vanaf een inkomen van € 20.000 bruto per jaar valt de premie ongeveer uit tussen de € 120 en € 220 euro bruto per maand. De premie is fiscaal aftrekbaar. De uitkering bedraagt maximaal € 1650 bruto per maand.
Wie al een verzekering heeft lopen, of zich liever zelf verzekert, kan een vrijstelling krijgen, maar het moet dan wel gaan om een gelijkwaardige verzekering. Minister Koolmees moet nog reageren op het voorstel. Voor de uitvoering is volgens de Stichting van de Arbeid een wetswijziging nodig. Het kan dus nog even duren.
Wat is nu het bezwaar?
Volgens de Werkvereniging, een organisatie voor zzp-ers, is de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering in strijd met het Europese recht omdat het een “ongerechtvaardigde belemmering voor de vrijheid van vestiging en het vrij verrichten van diensten vormt. Ook maakt het voorstel inbreuk op de grondrechtelijke vrijheid van ondernemerschap.” De organisatie wijst er ook op dat de meerderheid van de zzp’ers helemaal niet zit te wachten op een verplichte verzekering.
Wat nu?
Wanneer de verplichte verzekering er echt komt is niet te voorspellen. Wil je in de tussentijd iets doen om je risico van arbeidsongeschiktheid af te dekken, kijk dan naar de bestaande mogelijkheden. Daarbij is het natuurlijk belangrijk om je hele financiële plaatje te bekijken: wat is het inkomen van een eventuele partner? Heb je mogelijk een buffer op de bank staan? Hoeveel risico loop je?
Blijkt het in jouw situatie verstandig om je inkomen te verzekeren: je kunt een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, je aansluiten bij een broodfonds of kiezen voor vrijwillige aansluiting bij het UWV wanneer je uit loondienst komt ( LET OP ! dit dient u aan te vragen binnen 13 weken nadat de verplichte werknemersverzekering via uw werk of uitkering is gestopt )
NOW 2.0 nieuwe regelingen per 1 juni 2020
De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud (NOW) wordt verlengd.
Vanaf 6 juli 2020 kunnen ondernemers die getroffen zijn door de coronamaatregelen ook een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen voor de periode juni, juli en augustus. De verlenging van de NOW maakt deel uit van het Noodpakket 2.0 dat op 20 mei is gepubliceerd. De ‘nieuwe’ NOW kent wel een aantal aanvullende voorwaarden.
In dit artikel zetten we de belangrijkste wijzigingen op een rijtje,
Doel van NOW 2.0: banen behouden en voorbereiden op ander werk
Baanbehoud blijft ook in de nieuwe NOW-regeling het belangrijkste doel, ook stuurt het kabinet aan op ontwikkeling en scholing voor medewerkers waarvoor bedrijven een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen.
Nu veel werknemers minder uren werken of soms zelfs helemaal thuis zitten, vraagt het kabinet van bedrijven die NOW aanvragen dat zij zich gaan inspannen om hun personeel te laten omscholen of bijscholen. Deze omscholing of bijscholing is nodig omdat de arbeidsmarkt is veranderd en gaat veranderen. Werkgevers moeten hun personeel de kans bieden om zich hier op voor te bereiden, door tijd beschikbaar te stellen in de uren die door de coronacrisis zijn vrijgevallen en medewerkers middelen aan te bieden. De inspanningsverplichting geldt vanaf 6 juli voor alle bedrijven die NOW aanvragen. Het kabinet zal bedrijven ondersteunen in deze scholings- en ontwikkelambitie met een extra crisispakket, dat de naam krijgt ‘NL Leert door’.
Dit crisispakket komt eind juli en gaat steun bieden aan mensen die hun werk als gevolg van de crisis (dreigen te) verliezen.
Aanvullende voorwaarden NOW 2.0
De NOW wordt verlengd, zodat ondernemers die meer dan 20% omzetverlies verwachten ook voor de maanden juni, juli en augustus een tegemoetkoming in de loonkosten kunnen aanvragen via de NOW 2.0
Aan de tegemoetkoming stelt het kabinet wel aanvullende voorwaarden.
- Een bedrijf dient bij een beroep op de NOW 2.0 geen dividend of bonussen uit te keren of eigen aandelen in te kopen over 2020. Deze verplichting geldt tot en met de aandeelhoudersvergadering waarin de jaarrekening wordt vastgesteld in 2021. De voorwaarde ziet niet op dividend, bonussen en aandelen over 2019.
- Let op: deze verplichting geldt alleen voor bedrijven die een subsidiebedrag ontvangen waarvoor een accountantsverklaring vereist is.
- De NOW 2.0 introduceert een inspanningsverplichting voor werkgevers om hun werknemers te stimuleren om aan bij- of omscholing te doen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door tijd beschikbaar te stellen aan werknemers en middelen te verschaffen voor bij- of omscholing. De scholing is geen onderdeel van de NOW, de inspanningsverplichting van de werkgever wel.
In NOW 2.0 vervalt ontslagboete bij bedrijfseconomisch ontslag
Het doel van de NOW 2.0 blijft om zo veel mogelijk banen te behouden. Toch heeft het kabinet besloten dat indien alsnog voor medewerkers een ontslagaanvraag wordt gedaan bij het UWV op grond van bedrijfseconomische redenen, bij de afrekening de subsidie niet langer voor 150% maar voor 100% wordt gecorrigeerd met de hoogte van de loonsom van de werknemers waarvoor ontslag is aangevraagd. Dit heeft betrekking op ontslagaanvragen in de periode van 1 juni t/m 31 augustus 2020. De ‘boete’ van 50% bovenop de loonsom van de werknemers waarvoor ontslag is aangevraagd komt in de NOW 2.0 te vervallen.
De verplichtingen uit de Wet Melding Collectief Ontslag (WMCO) blijven onverlet van kracht. Ingeval de WMCO van toepassing is, moeten bedrijven gedurende een periode van vier weken overleggen met de vakbonden over de voorgenomen ontslagen. De aanvraag voor ontslag niet eerder in te dienen dan vier weken nadat de WMCO-melding aan de vakbonden is gedaan.
Opslag
De laatste verandering van de NOW 1.0 naar de NOW 2.0 is dat de forfaitaire opslag wordt verhoogd van 30% naar 40%. Deze verhoging vindt plaats om werkgevers te ondersteunen in andere kosten naast de loonkosten.
Welke bedrijven kunnen NOW 2.0 aanvragen?
Werkgevers die minimaal 20% omzetverlies verwachten, kunnen ook voor de maanden juni, juli en augustus bij het UWV een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. De tegemoetkoming blijft hetzelfde: maximaal 90% van de loonsom, gerelateerd aan het omzetverlies.
De uitvoering van de regeling blijft ook ongewijzigd: werkgevers die een aanvraag indienen bij het UWV om NOW 2.0 te ontvangen, committeren zich om het loon van hun werknemers 100% door te betalen. Het UWV zal een voorschot van 80% van het bedrag verstrekken.
Achteraf wordt vastgesteld wat het daadwerkelijke omzetverlies is geweest. Werkgevers die ook de eerste keer al een beroep deden op de NOW, kunnen opnieuw een aanvraag indienen. Ook werkgevers die voor het eerst aanvragen, komen vanzelfsprekend in aanmerking voor een tegemoetkoming als ze voldoen aan de voorwaarden.
Het volledig pakket kunt u nalezen op de site van de rijksoverheid NOW 2.0
-
-
Adres
Mathildastraat 48
4901 HC Oosterhout
Nederland0162-427528
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Ma – Vr: 08:30 – 17:00
-